Dalam era pasca globalisasi yang menyaksikan
perubahan yang begitu pesat melanda ekonomi, kebanyakkan syarikat multinasional
dunia menjadikan budaya sebagai tunjang yang melonjakkan syarikat mereka di
pentas dunia. Budaya syarikat memudahkan sesebuah organisasi untuk kekal focus,
memahami matlamat utama oraganisasi dan seterusnya melincinkan perjalanan untuk
mencapai kejayaan sesebuah organisasi. Budaya syarikat yang berjaya bukan
sahaja mengenai pengetahuan , pemahaman dan kesedaran pekerja terhadap proses
atau rutin harian mereka malah jauh lebih daripada itu dengan menyaksikan
bagaimana budaya syarikat itu mampu diterjemahkan kepada orang ramai (orang
luar daripada syarikat ). Proses budaya syarikat merupakan suatu proses yang
berpanjangan dan konsisten dan melibatkan beberapa kompenan pengurusan sumber
manusia yang utama seperti, pengambilan, pemilihan dan pembangunan pekerja.
Umumnya,
ramai mengetahui bahwa Google mempunyai budaya kerja yang unik dan tidak
dirantai oleh amalan kerja yang lapuk. Hakikatnya, sekiranya kita teliti dan
lihat gambaran di dalam pejabat Google yang digelar Googleplex, kita dapat
saksikan kelainannya jika dibandingkan pejabat syarikat multinasional yang
lain.
Namun,
jangan menilai berdasarkan rupa. Budaya kerja merupakan kunci utama dalam
kejayaan syarikat tersebut. Google mempunyai tenaga pekerja yang ditugaskan
untuk memastikan setiap pekerjanya dalam keadaan yang selesa dan gembira serta
mengekalkan suasana yang kreatif di tempat kerja. Mungkin kedengaran seperti
janggal bagi sesetengah pihak, namun begitulah budaya operasi dalam perubahan
dunia yang pesat kini.
Persoalannya,
adakah budaya Google mengajar kita sesuatu? YA!
Walaupun
Google merupakan sebuah syarikat berasakan teknologi dan aplikasi pintar, dan
berkemungkinan budaya kerjanya sesuai dengan Google sahaja, namun terdapat
beberapa perkara yang diterapkan di dalam Google boleh dipelajari dan
diaplikasi untuk kebanyakkan syariakt lain walaupun berbeza bidang dan jua
saiz.
Bila
kita bercakap tengtang budaya Google, susuk tubuh yang perlu kita kenali adalah
LASZLO BOCK. Beliau merupakan ketua yang menerajui Operasi Pekerja ‘ PEOPLE
OPERATION’ dan dikenali oleh kebanyakkan syarikat lain sebagai Sumber Manusia.
‘People Operation’ adalah dimana sains dan sumber manusia digabungkan dan ini
adalah suatu kaedah baru yang diamalkan di Google. Seterusnya, mari kita lihat
beberapa fakta atau amalan yang diterapkan dalam budaya Google.
Pengambilan Google?
Saban
tahun Google menerima lebih 2.5 juta permohonan untuk berkerja di syarikat
mereka. Jumlah ini bersamaan 6,849 setiap hari dan lebih kurang 5 permohanan
setiap minit dan perkara yang paling menakjubkan adalah syarikat Google menilai
setiap satu permohonan tersebut kerana bagi mereka setiap permohonan tersebut
berpotensi menjadi calon yang dikehendaki dan bersesuaian dengan syarikat
mereka.
Menurut Don Dodge, salah seorang
pekerja di Google, apa yang penting bukanlah kelayakkan pemohon tersebut namun
bagaimana mereka dipilih dan apa yang Google boleh pelajari dari setiap seorang
daripada mereka. Google memegang prinsip, ‘Because
it’s the people that make Google what they are today.’
Apabila
seseorang di temuduga oleh Google menerusi talian dimana lebih menjimatkan masa
dan kewangan, mereka akan ditanyakan soalan yang bersifat umum seperti;
“How many golf balls can fit in a
school bus?”
“There are 8 balls. Seven of them
weigh the same, but one is heavier. Using a balance scale, how do you find the
heavier ball with just two weighings?”
“You are shrunk to the height of a
nickel and your mass is proportionally reduced so as to maintain your original
density. You are then thrown into an empty glass blender. The blades will start
moving in 60 seconds. What do you do?”
Bagi
Google jawapan seseorang pemohon itu tidak penting namun bagaimana mereka
berfikir di luar kotak dan mampu berfikir di bawah tekanan. Jawapan ‘tidak
tahu’ atau tidak mampu menjawab soalan tersebut akan menyebabkan calon secara
automatik gagal diterima oleh Google.
Soalan-soalan
temudaga seperti ini mungkin mengarut bagi sesetengah pihak, namun inilah
antara kaedah yang digunakan oleh Google untuk menapis dan menyaring calon yang
sesuai, berbakat serta yang akan menyumbang kepada syarikat. Jika kita ingin
menggerakkan syarikat yang luar biasa, maka kita perlu mencari dan mengambil
pekerja yang luar biasa. Sekiranya ingin berbuat demikian, maka kita perlu
bijak dan sangat baik dalam mengambil dan memberhentikan pekerja.
Selain
daripada itu, Google juga mengamalkan ‘acqui-hiring’ dimana syarikat membeli
produk atau syarikat lain sekaligus memastikan individu yang berbakat diserap
terus menjadi pekerja Google. Kadang kala, pekerja yang berbakat tidak mencari
pekerjaan, namun mereka sudah mempunyai projek untuk dibangunkan, oleh itu
syarikat yang bagus menggunakan kaedah ini untuk mengambil pekerja berkenaan.
Seterusnya, mari kita lihat
bagaimana Google mengekalkan pekerja-pekerja mereka yang berbakat melalui
faedah-faedah yang menarik yang diberikan kepada setiap pekerja mereka.
Antaranya ;
·
Menyediakan pelbagai makanan yang
dimasak oleh chef berkelayakan setiap masa. (kebanyakkan adalah organic bagi
menjamin kesihatan pekerja)
·
Perkhidmatan rawatan kesihatan dan
pergigian percuma.
·
Pekhidmatan mengunting rambut
percuma.
·
Perkhidmatan dobi kering percuma.
·
Tempat khas mengurut dan tidur.
·
Kemudahan bersukan ( gym, kolam
renang, bola tampar, tenis, dan sebagainya).
·
Menyediakan subsidi kereta hybrid.
·
Tempat bermain permainan video.
·
Faedah kematian.
Bahagian
Sumber Manusia atau People Operation di Google, mereka sering membuat pelbagai
ujian untuk mencari jalan bagi mengoptimumkan keupayaan pekerja mereka, dari
kedua-dua segi samada dari segi kegembiraan pekerja dan prestasi pekerja.
Kelebihan Google sebagai syarikat yang
menyediakan data dan berasaskan fakta digunakan sebaik mungkin untuk kajian
terhadap mepertingkatkan keupayaan dan produktiviti pekerja mereka.
Terdapat
beberapa penemuan oleh Prasad Setty dan kumpulan People Analytics di Google.
Antaranya;
·
Masa Makan: Seperti yang kita ketahui,
bahawa Google menyediakan makanan percuma kepada pekerja mereka. Berdasarkan
kajian dibuat, masa optimum untuk seseorang itu menikmati makanan adalah 3
hinnga 4 minit. Dengan ini mereka tidak terlalu membuang masa dan boleh bertemu
dengan orang baru.
·
Meja makan: Untuk memastikan pekerja
untuk bertemu sesama mereka, Google menyediakan meja yang panjang untuk
mendedahkan pekerja sesama mereka.
·
Cuti Bergaji kepada Ibu Bersalin :
Google menemui bahwa perempuan meninggalkan syarikat 2 kali ganda daripada
kebanyakkan orang. Kebanyakkan mereka adalah ibu yang bersalin. Laszlo Bock
mengubah polisi untuk ibu bersalin
kepada 5 bulan cuti bergaji. Dan hasilnya 50% penurunan pemberhentian
ibu bersalin.
·
Ucapan kepada pekerja baru: Menurut
Bock, ucapan pengurus kepada pekerja baru seperti with ‘Hi nice to meet you,
you’re on my team, we’re gonna be working together’ menyumbang kepada 15%
peningkatan produktiviti selama 9 bulan.
·
Diner
Booths : Laszlo dan bahagiannya menemui bahwa Diner Booth lebih baik daripada
bilik persidangan untuk melahirkan suasana kretiviti kepada pekerja.
Davis Radcliffe, individu yang bertanggungjawab
untuk menyediakan suasana kerja yang sempurna menyebut:
“Casual collisions are what we try
and create in the work environment. You can’t schedule innovation, you can’t
schedule idea generation and so when we think our facilities around the world
we’re really looking for little opportunities for engineers or for creative
people to come together.”
Ditulis oleh,
MUHAMMAD SHOLIHIEN BIN AHMAD.
No comments:
Post a Comment