Sunday, 2 November 2014

ADA APA DENGAN GOOGLE?



Dalam era pasca globalisasi yang menyaksikan perubahan yang begitu pesat melanda ekonomi, kebanyakkan syarikat multinasional dunia menjadikan budaya sebagai tunjang yang melonjakkan syarikat mereka di pentas dunia. Budaya syarikat memudahkan sesebuah organisasi untuk kekal focus, memahami matlamat utama oraganisasi dan seterusnya melincinkan perjalanan untuk mencapai kejayaan sesebuah organisasi. Budaya syarikat yang berjaya bukan sahaja mengenai pengetahuan , pemahaman dan kesedaran pekerja terhadap proses atau rutin harian mereka malah jauh lebih daripada itu dengan menyaksikan bagaimana budaya syarikat itu mampu diterjemahkan kepada orang ramai (orang luar daripada syarikat ). Proses budaya syarikat merupakan suatu proses yang berpanjangan dan konsisten dan melibatkan beberapa kompenan pengurusan sumber manusia yang utama seperti, pengambilan, pemilihan dan pembangunan pekerja.

            Umumnya, ramai mengetahui bahwa Google mempunyai budaya kerja yang unik dan tidak dirantai oleh amalan kerja yang lapuk. Hakikatnya, sekiranya kita teliti dan lihat gambaran di dalam pejabat Google yang digelar Googleplex, kita dapat saksikan kelainannya jika dibandingkan pejabat syarikat multinasional yang lain.




            Namun, jangan menilai berdasarkan rupa. Budaya kerja merupakan kunci utama dalam kejayaan syarikat tersebut. Google mempunyai tenaga pekerja yang ditugaskan untuk memastikan setiap pekerjanya dalam keadaan yang selesa dan gembira serta mengekalkan suasana yang kreatif di tempat kerja. Mungkin kedengaran seperti janggal bagi sesetengah pihak, namun begitulah budaya operasi dalam perubahan dunia yang pesat kini.

            Persoalannya, adakah budaya Google mengajar kita sesuatu? YA!

            Walaupun Google merupakan sebuah syarikat berasakan teknologi dan aplikasi pintar, dan berkemungkinan budaya kerjanya sesuai dengan Google sahaja, namun terdapat beberapa perkara yang diterapkan di dalam Google boleh dipelajari dan diaplikasi untuk kebanyakkan syariakt lain walaupun berbeza bidang dan jua saiz.

            Bila kita bercakap tengtang budaya Google, susuk tubuh yang perlu kita kenali adalah LASZLO BOCK. Beliau merupakan ketua yang menerajui Operasi Pekerja ‘ PEOPLE OPERATION’ dan dikenali oleh kebanyakkan syarikat lain sebagai Sumber Manusia. ‘People Operation’ adalah dimana sains dan sumber manusia digabungkan dan ini adalah suatu kaedah baru yang diamalkan di Google. Seterusnya, mari kita lihat beberapa fakta atau amalan yang diterapkan dalam budaya Google.

Pengambilan Google?

            Saban tahun Google menerima lebih 2.5 juta permohonan untuk berkerja di syarikat mereka. Jumlah ini bersamaan 6,849 setiap hari dan lebih kurang 5 permohanan setiap minit dan perkara yang paling menakjubkan adalah syarikat Google menilai setiap satu permohonan tersebut kerana bagi mereka setiap permohonan tersebut berpotensi menjadi calon yang dikehendaki dan bersesuaian dengan syarikat mereka.
            Menurut Don Dodge, salah seorang pekerja di Google, apa yang penting bukanlah kelayakkan pemohon tersebut namun bagaimana mereka dipilih dan apa yang Google boleh pelajari dari setiap seorang daripada mereka. Google memegang prinsip, ‘Because it’s the people that make Google what they are today.’
            Apabila seseorang di temuduga oleh Google menerusi talian dimana lebih menjimatkan masa dan kewangan, mereka akan ditanyakan soalan yang bersifat umum seperti;

“How many golf balls can fit in a school bus?”

“There are 8 balls. Seven of them weigh the same, but one is heavier. Using a balance scale, how do you find the heavier ball with just two weighings?”

“You are shrunk to the height of a nickel and your mass is proportionally reduced so as to maintain your original density. You are then thrown into an empty glass blender. The blades will start moving in 60 seconds. What do you do?”

            Bagi Google jawapan seseorang pemohon itu tidak penting namun bagaimana mereka berfikir di luar kotak dan mampu berfikir di bawah tekanan. Jawapan ‘tidak tahu’ atau tidak mampu menjawab soalan tersebut akan menyebabkan calon secara automatik gagal diterima oleh Google.

            Soalan-soalan temudaga seperti ini mungkin mengarut bagi sesetengah pihak, namun inilah antara kaedah yang digunakan oleh Google untuk menapis dan menyaring calon yang sesuai, berbakat serta yang akan menyumbang kepada syarikat. Jika kita ingin menggerakkan syarikat yang luar biasa, maka kita perlu mencari dan mengambil pekerja yang luar biasa. Sekiranya ingin berbuat demikian, maka kita perlu bijak dan sangat baik dalam mengambil dan memberhentikan pekerja.

            Selain daripada itu, Google juga mengamalkan ‘acqui-hiring’ dimana syarikat membeli produk atau syarikat lain sekaligus memastikan individu yang berbakat diserap terus menjadi pekerja Google. Kadang kala, pekerja yang berbakat tidak mencari pekerjaan, namun mereka sudah mempunyai projek untuk dibangunkan, oleh itu syarikat yang bagus menggunakan kaedah ini untuk mengambil pekerja berkenaan.

Seterusnya, mari kita lihat bagaimana Google mengekalkan pekerja-pekerja mereka yang berbakat melalui faedah-faedah yang menarik yang diberikan kepada setiap pekerja mereka. Antaranya ;

·         Menyediakan pelbagai makanan yang dimasak oleh chef berkelayakan setiap masa. (kebanyakkan adalah organic bagi menjamin kesihatan pekerja)
·         Perkhidmatan rawatan kesihatan dan pergigian percuma.
·         Pekhidmatan mengunting rambut percuma.
·         Perkhidmatan dobi kering percuma.
·         Tempat khas mengurut dan tidur.
·         Kemudahan bersukan ( gym, kolam renang, bola tampar, tenis, dan sebagainya).
·         Menyediakan subsidi kereta hybrid.
·         Tempat bermain permainan video.
·         Faedah kematian.

Jika kita lihat sekali pandang, kesemua faedah ini memakan belanja ang besar kepada Google, dan jika kita teliti, kos sekiranya pekerja tidak gembira yang akhirnya membawa kepada pemberhentian pekerja atau pekerjaan tidak dapat dijalankan dengan sempurna, ini akan membawa masalah besar kepada syarikat itu sendiri. Ini kerana persaingan pencarian pekerja berbakat amat sengit di Silicon Valley khasnya dan di seluruh dunia amnya. Sekiranya sesebuah syarikat berjaya mengekalkan pekerja mereka, syarikat mampu menjimatkan kos untuk mencari dan mengambil pekerja dan boleh menumpukan lebih banyak masa untuk menfokuskan kepada produk syarikat.

            Bahagian Sumber Manusia atau People Operation di Google, mereka sering membuat pelbagai ujian untuk mencari jalan bagi mengoptimumkan keupayaan pekerja mereka, dari kedua-dua segi samada dari segi kegembiraan pekerja dan prestasi pekerja. Kelebihan Google  sebagai syarikat yang menyediakan data dan berasaskan fakta digunakan sebaik mungkin untuk kajian terhadap mepertingkatkan keupayaan dan produktiviti pekerja mereka.

            Terdapat beberapa penemuan oleh Prasad Setty dan kumpulan People Analytics di Google. Antaranya;

·         Masa Makan: Seperti yang kita ketahui, bahawa Google menyediakan makanan percuma kepada pekerja mereka. Berdasarkan kajian dibuat, masa optimum untuk seseorang itu menikmati makanan adalah 3 hinnga 4 minit. Dengan ini mereka tidak terlalu membuang masa dan boleh bertemu dengan orang baru.

·         Meja makan: Untuk memastikan pekerja untuk bertemu sesama mereka, Google menyediakan meja yang panjang untuk mendedahkan pekerja sesama mereka.

·         Cuti Bergaji kepada Ibu Bersalin : Google menemui bahwa perempuan meninggalkan syarikat 2 kali ganda daripada kebanyakkan orang. Kebanyakkan mereka adalah ibu yang bersalin. Laszlo Bock mengubah polisi untuk ibu bersalin  kepada 5 bulan cuti bergaji. Dan hasilnya 50% penurunan pemberhentian ibu bersalin.
·         Ucapan kepada pekerja baru: Menurut Bock, ucapan pengurus kepada pekerja baru seperti with Hi nice to meet you, you’re on my team, we’re gonna be working together’ menyumbang kepada 15% peningkatan produktiviti selama 9 bulan.

·         Diner Booths : Laszlo dan bahagiannya menemui bahwa Diner Booth lebih baik daripada bilik persidangan untuk melahirkan suasana kretiviti kepada pekerja.

Davis Radcliffe, individu yang bertanggungjawab untuk menyediakan suasana kerja yang sempurna menyebut:

“Casual collisions are what we try and create in the work environment. You can’t schedule innovation, you can’t schedule idea generation and so when we think our facilities around the world we’re really looking for little opportunities for engineers or for creative people to come together.”


Berikut adalah sebuah ringkasan artikel daripada New York Times mengenai Google's Rules.


 Ditulis oleh,

MUHAMMAD SHOLIHIEN BIN AHMAD.

No comments:

Post a Comment