Sunday, 2 November 2014

KHIND HOLDING BERHAD



            KHIND merupakan salah satu syarikat elektronik di Malaysia. Syarikat ini berkembang secara berperingkat sehingga berjaya menembusi pasaran di peringkat global. Apakah rahsia disebalik kejayaan KHIND? Berdasarkan pembacaan yang saya dilakukan terdapat pelbagai strategi yang digunakan oleh syarikat ini. Oleh itu, saya cuba menilai 2 faktor yang telah mempengaruhi kejayaan syarikat ini dalam menguruskan pentadbiran bagi mengurangkan isu-isu dalam syarikat. Faktor pertama adalah bagaimana syarikat menggunakan budaya korporat dalam memotivasi untuk mempengaruhi cara pekerja untuk mencapai jangkaan yang ditetapkan? Manakala faktor kedua adalah apakah cara yang digunakan oleh syarikat bagi menyediakan kepimpinan yang luar biasa kepada pekerjanya? Oleh itu, penilaian yang akan saya lakukan adalah bagaimana kedua-dua faktor ini dapat menyelesaikan isu yang berlaku dalam operasi/pentadbiran syarikat sehingga membantu syarikat ini berjaya.
            Berdasarkan pembacaan yang dilakukan, faktor pertama, KHIND telah menyenaraikan 2 unsur teras budaya korporat dalam diri setiap pekerja iaitu “Tumpuan pada pelanggan” dan “ Menambah baik secara berterusan”. Kedua-dua teras ini telah membantu pekerja bermotivasi untuk memastikan pengurusan yang dilakukan adalah berkesan. Sebenarnya, budaya korporat ini dibangunkan adalah untuk mengantikan sistem pengurusan secara moden untuk mendapatkan hasilyang lebih jelas. Bagi teras yang pertama iaitu tumpuan kepada pelanggan adalah menerangkan bagaimana pekerja melakukan penilaian untuk mendapatkan hasil untuk memenuhi minat pelanggan. Bagi teras kedua iaitu menambah baik secara berterusan adalah merupakan lanjutan daripada teras pertama iaitu menyediakan produk yang diperlukan supaya keperluan pelanggan dapat dipenuhi.
            Bagi faktor kedua adalah apakah cara yang digunakan oleh KHIND bagi menyediakan kepimpinan yang luar biasa untuk pekerjanya? Oleh itu, berdasarkan maklumat yang telah diperolehi, terdapat 5 perkara yang boleh dilakukan dan kesemuanya ini akan menyokong budaya korporat syarikat. Pertama, organisasi pembelajaran. Perkara ini menjelaskan bahawa KHIND menyediakan latihan kepada semua peringkat kakitangan untuk mempertingkatkan kemahiran dan pengetahuan dikalangan pekerja. Kedua, kepimpinan professional. KHIND tidak hanya menggunakan kepakaran kakitangan dalaman sahaja tetapi turut menggunakan perkhidmatan perfesional luaran bagi membantu untuk membimbing kakitangan untuk mendapatkan hasil kerja yang berkualiti. Ketiga, pendekatan kemanusiaan. KHIND telah menyarankan kepada pekerjanya agar sentiasa memikirkan kepentingan produk terhadap kebajikan masyarakat. Ini adalah sebagai untuk mewujudkan seorang pekerja yang mempunyai pandangan yang meluas dan bukan bersifat peribadi. Keempat, sasaran yang jelas. Perkara ini adalah untuk mewujudkan golongan pekerja yang matlamat yang jelas bagi membantu dalam pembangunansyarikat. Kelima, kefleksibelan dan kebolehsesuaian. Perkara ini merujuk kepada usaha KHIND untuk mewujudkan pekerja yang mampu bertindak secara berkesan sekiranya syarikat menghadapi masalah.
            Kesimpulannya, kedua-dua faktor ini memainkan peranan yang penting untuk membantu KHIND untuk mengatasi isu yang dihadapi untuk berubah daripada sistem pengurusan yang lama kepada sistem yang lebih moden.

Rujukan

BBA HUMAN RESOURCE
AZMI FAIZ SYAFIQ BIN ATAN
( A140774 )

No comments:

Post a Comment