YAMATO TRANSPORT (M) SDN. BHD
YAMATO TRANSPORT (M) SDN. BHD atau lebih dikenali sebagai TA-Q-BIN delivery
parcel ialah sebuah syarikat yang menawarkan perkhidmatan penghantaran
barangan dari pintu ke pintu. YAMATO TRANSPORT (M) SDN BHD telah ditubuhkan di
negara Jepun pada tahun 1919 dan mula bertapak di Malaysia pada tahun 2011.
Falsafah pengurusan YAMATO TRANSPORT (M) SDN. BHD ialah "from
trailblazer to industry leader". Perintis bermaksud mewujudkan perkhidmatan kepada pelanggan yang tidak
pernah wujud sebelum ini. Manakala Pemimpin Industri pula meningkat dan
memperluaskan perkhidmatan ini untuk mencapai bilangan pelanggan yang maksimum. Strategi YAMATO TRANSPORT (M) SDN. BHD pula
ialah "everything for the customer” dan “service comes first, and profit
will follow”.
Antara keistimewaan syarikat YAMATO TRANSPORT (M) SDN. BHD ini berbanding courier
service yang lain ialah ia merupakan satu-satunya perkhidmatan kaurier yang
menawarkan perkhidmatan COD atau Cash On Delivery dan syarikat penghantaran
barangan kaurier sejuk beku yang pertama di Malaysia.
Cool TA-Q-BIN atau penghantaran barangan sejuk beku yang disediakan oleh
TA-Q-BIN untuk pelanggan mereka yang inginkan makanan yang segar dan berkeadaan
baik. Antara makanan yang sering dihantar menggunakan perkhidmatan ini ialah
kek, makanan sejuk beku, buah-buahan dan sayur-sayuran segar serta makanan
laut. Perkhidamtan ini selalu digunakan oleh pembeli online yang memesan
makanan seperti kek atau makanan sejuk beku seperti daging dan makanan laut.
TA-Q-BIN telah beroperasi hampir 3 tahun dalam penghantaran barangan sejuk beku
di Malaysia.
Cash On Delivery (COD) ialah perkhidmatan yang sering digunakan oleh
syarikat yang menjalankan perniagaan secara atas talian seperti Zalora dan Lazada.
Antara kelebihan sistem ini ialah pelanggan di Zalora atau Lazada boleh memesan
barangan namun tidak membayar wang dahulu tetapi membuat bayaran apabila
barangan yang dipesan itu telah sampai ke tangan mereka. Apabila pelanggan
berpuashati dengan kualiti dan keaaan barang tersebut, mereka akan membayar
jumlah belian tersebut kepada pekerja courier TA-Q-BIN. Kebanyakkan pelanggan
akan memilih perkhidmatan COD untuk mengelakkan kerugian atau ditipu oleh
penjual. Perkhidmatan ini juga mesra pelanggan kerana mereka akan menelefon
pelanggan terlebih dahulu untuk memastikan pelanggan berada di alamat yang
dinyatakan beserta bayaran sekali. Jika pelanggan tiada pada masa itu, pekerja
courier akan menghantar barangan tersebut di lain masa tanpa dikenakan sebarang
bayaran tambahan.
Antara kelebihan TA-Q-BIN ialah ia melakukan perkhidmatan kourier
sepanjang tahun (24 jam/365 hari) termasuk pada cuti umum. Pihak pengurusan di
TA-Q-BIN memainkan peranan yang penting dalam memastikan pekerja mereka dapat
melaksanakan kerja dengan cekap dan memastikan barangan tersebut sampai ke
tangan pelanggan dalam tempoh 2-3 hari. Pihak pengurusan sumber manusia pula
perlu memastikan kebajikan dan faedah yang diterima oleh pekerja setimpal
dengan komitmen yang pekerja tunjukkan.
Budaya organisasi yang diamalkan di YAMATO TRANSPORT (M) SDN. BHD ialah
inverse triangle (segitiga songsang) iaitu pelanggan di peringkat atas sekali
diikuti oleh Sales Driver iaitu pekerja yang menghantar barangan tersebut
kepada pelanggan dan peringkat akhir ialah top management. Sales Driver
memainkan peranan yang penting dan memikul tanggungjawab yang besar semasa
menjalankan tugas kerana mereka akan berurusan secara langsung dengan
pelanggan. Mereka juga akan membawa nama baik syarikat bersama mereka.
Polisi pengurusan YAMATO TRANSPORT (M) SDN. BHD terbahagi kepada dua.
Polisi pertama ialah “We ‘all’ represent the company” bermaksud setiap pekerja
di YAMATO TRANSPORT (M) SDN. BHD akan mencerminkan syarikat mereka. YAMATO amat
menitikberatkan polisi ini dengan mengambil inisiatif terhadap pekerja Sales
Drive dan semua pekerja dengan pendekatan “what if I were the company
President”.
Polisi kedua ialah “We deliver with a personal touch” bermaksud mereke
sentiasa berfikir bagaimana untuk mengembirakan pelanggan mereka iaitu dengan
memberi layanan yang mesra pelanggan dan barangan yang diterima berada di dalam
keadaan yang baik. Bersesuaian dengan logo TA-Q-BIN dimana logo tersebut
menunjukkan bahawa ibu kucing membawa anak kucing menggunakkan mulutnya, ia
melambangkan bagaimana mereka membawa barangan tersebut dengan cermat dan
selamat.
Kesimpulannya, TA-Q-BIN boleh diketegorikan sebagai syarikat yang
mengamalkan strategi “blue ocean” di mana perkhidmatan yang ditawarkan oleh
syarikat ini belum dilakukan lagi oleh syarikat penghantaran kourier yang lain.
A140443
BBA-PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
Casino - MapyRO
ReplyDeleteInformation and Reviews about Casino at MapyRO 제천 출장마사지 - 남양주 출장샵 Find all reviews, photos, 충청남도 출장마사지 directions, videos and maps. Find your 공주 출장마사지 way around 제천 출장샵 the casino and find where everything is Rating: 4 · 2 reviews