Procter & Gamble (P & G) memulakan
perniagaan mereka dengan menghasilkan produk pada skala kecil. Syarikat ini
ditubuhkan pada tahun 1837 dan berpusat di
Amerika Syarikat. Pada tahun 2008, P & G adalah syarikat terbesar ke-6 di
dunia dengan permodalan pasaran dan syarikat terbesar dari segi keuntungan. P
&G dikenali sebagai sebuah syarikat yang berinovasi tinggi. Di seluruh
dunia mereka mempunyai 386 produk. Antaranya ialah Gillette dan shampoo yang
berjenama pantene dan head&shoulder
Untuk
mencapai satu prestasi yang membanggakan, P&G mementingkan bakat yang
sangat berbeza dan mampu untuk berfikiran di luar kotak. Mereka menyemai dan
membangunkan bakat yang hampir secara eksklusif dari dalam diri setiap pekerja. Falsafah "membina dari
dalam" yang membantu perkembangan budaya yang kuat dan kepercayaan yang
membolehkan mereka untuk belajar dari pengalaman bersama. Syarikat ini juga mempunyai
proses kerja yang luas dan semuanya direka bentuk untuk mengenal pasti keupayaan
unik pekerja dan memberikan gambaran menyeluruh terhadap kemahiran, pengalaman dan kebolehan.
Selain itu juga, P&G mempunyai budaya
nilai kerja yang amat berbeza dengan syarikat-syarikat yang lain. Dimana,
terdapat bukan hanya satu jabatan pengurusan sumber manusia di setiap pejabat
negara, tetapi mereka mempunyai satu pasukan (HR) dalam setiap jabatan. Sebagai
contoh : 1 untuk unit IT, 1 untuk unit jualan, 1 untuk unit pemasaran, dan sebagainya.Apa
yang nyata di sini adalah fungsi HR di P & G bukan hanya sekadar fungsi
sokongan tradisional tetapi fungsi yang strategik. Pengurusan Sumber manusia bukan
hanya duduk di meja untuk membuat dasar,
prosedur, matlamat, dan strategi malah, aktiviti-aktiviti sumber manusia adalah
berbeza daripada aktiviti tradisional yang lain, sebagai contoh, (HR) P&G tidak menjaga pampasan dan gaji. Ini adalah
kerana pembayaran gaji adalah diurus oleh jabatan Pembelian.
Dengan wujudnya budaya seperti ini,
sudah tentu P&G memerlukan bakat yang unik dalam setiap diri pekerja dan
menerapkan satu budaya yang membangun dalam organisasi. Menguruskan
hubungan luar adalah fungsi penting
syarikat P&G. Malah, P&G menghabiskan majoriti masa dan tenaga
mereka mengembangkan dan menguruskan hubungan luar.
Procter and
Gamble sebagai sebuah
syarikat multinasional beroperasi
di kebanyakkan
negara-negara yang
berlainan di dunia tetapi
mereka masih baik
dan
saling berhubungan. Sebagai
contoh jika sebuah
kilang di Kaherah melakukan sesuatu
yang baru atau strategi baru yang berjaya, seorang
daripada mereka akan dihantar mengajar
dan menerapkannya ke
dalam operasi mereka yang lain. Mereka juga terdiri daripada program latihan berasaskan teknologi. Ini adalah seperti mereka mempunyai program mentor di laman web mereka di mana pekerja boleh berinteraksi antara
satu sama lain, membincangkan isu-isu dan mencari jalan
untuk membantu
satu sama lain pada masa yang diperlukan. Di sini, setiap pekerja dalam jabatan yang sama atau dalam projek yang sama boleh berinteraksi, berkongsi maklumat,panduan dan mencari penyelesaian. Untuk lebih jelas lagi, kita boleh melihat dari segi pengeluaran produk P&G di setiap negara, di mana produk P&G ini mempunyai pengeluaran yang sama pada setiap negara berbanding produk Nestle. Produk Nestle melihat dari segi budaya untuk mereka mengeluarkan sesuatu produk di negara itu.
A142655
No comments:
Post a Comment