Sunday, 2 November 2014

Citigroup Inc.

Citigroup Inc.

Citigroup Inc. ( juga dikenali sebagai Citi ) merupakan salah satu syarikat perkhidmatan kewangan terkemuka di dunia yang menyediakan produk dan perkhidmatan kewangan terdiri daripada kira-kira 200 juta akaun pelanggan lebih daripada 100 negara. Semua produk dan perkhidmatan yang ditawarkan adalah  bergantung pada pengurusan bakat yang terbaik .Ianya sekali gus dapat memberi peluang baru dalam perniagaan di kawasan geografi yang berbeza.

Terdapat tiga nilai dalam konteks perkongsian tanggungjawab yang mempengaruhi secara langsung proses pengurusan bakat dalam organisasi iaitu pertama, menyediakan pelanggan –pelanggan dengan produk dan perkhidmatan yang unggul .Kedua, memberi peluang kepada pekerja Citigroup untuk meningkatkan potensi  serta menghormati setiap pekerja di peringkat global (memperjuangkan kepelbagaian).Ketiga, melindungi syarikat francais dan kepentingan jangka panjang, budaya, sejarah dan warisan Citigroup.

Bagi mengurus  kitaran hayat pekerja dengan berkesan, Rancangan Lima Titik telah diperkenalkan  iaitu keperluan latihan, memberi tumpuan kepada bakat dan pembangunan, penilaian prestasi yang seimbang, serta meningkatkan komunikasi dan kawalan untuk memastikan organisasi ini kekal menumpukan kepada perkongsian tanggungjawab dan mengintegrasikan pekerja  sepanjang proses pengurusan prestasi.Proses pengurusan prestasi merupakan proses yang memerlukan pekerja mempunyai komunikasi yang mantap dengan pengurus mereka secara langsung. Citigroup mempunyai beberapa strategi pengambilan dan pengekalan bakat termasuk melalui  “Corporate College Relations Organizations”. Syarikat ini telah melancarkan pelbagai program untuk memanfaatkan bakat dalaman dan golongan  profesional membina kerjaya dalam organisasi.

Salah satu daripada program-program ini adalah Inisiatif Mobiliti . Citigroup melancarkan inisiatif mobiliti ini bagi menggabungkan   18 laman web berkaitan kerja  , yang diperuntukkan untuk pelbagai wilayah di seluruh dunia, dan membantu  pekerja dan kakitangan sumber manusia dalam mencari dan mengisi jawatan dengan calon-calon dalaman. Terdapat dua fasa dalam sistem ini iaitu fasa I merupakan gabungan 18 laman web yang sedia ada .Ianya membolehkan pencarian pekerjaan di seluruh dunia dan mempunyai garis panduan yang menyatakan kriteria pekerja yang diperlukan untuk memenuhi syarat. Fasa II pula lebih memberi tumpuan kepada pembinaan alat-alat pembangunan kerjaya yang lebih baik bagi membolehkan seseorang itu dapat menentukan peluang pekerjaan itu sesuai untuk mereka. Pendekatan bawah ke atas di mana pekerja dapat melihat pekerjaan yang tersedia secara dalaman .Pada masa yang sama, pengurus dapat mengesan potensi bagi mengisi jawatan serta memberi tumpuan kepada pengambilan dalaman dan luaran .Secara tidak langsung ,sistem ini dapat menguruskan bakat di seluruh organisasi.

Selain itu ,untuk membina tenaga kerja yang pelbagai ,Citi telah bekerjasama dengan kolej-kolej dan universiti-universiti dan juga organisasi yang misinya adalah untuk memupuk kepelbagaian tenaga kerja yang besar. Satu model telah dilancarkan untuk meluaskan bakat yang ada iaitu pekerja yang direkrut akan menjalani latihan pengambilan serta penerapan budaya inklusif sewaktu proses perekrutan.Kejayaan utama  Citi  adalah menerusi pengambilan  dan mengekalkan tenaga kerja yang pelbagai dan berbakat melalui usaha-usaha yang berkesan. 

Rujukan *http://www.talentmgt.com/articles/citigroup_promoting_global_mobility_through_talent_management 

NORMAHERAN BINTI BAHARUDDIN
A142662

No comments:

Post a Comment