Sunday, 2 November 2014

GD Express Sdn Bhd



Assalamualaikum

Saya telah memilih syarikat GD Express Sdn Bhd (GDEX) sebagai syarikat pilihan saya.

GDEX merupakan sebuah syarikat yang beroperasi di Malaysia dan Singapura yang menyediakan perkhidmatan penghantaran barangan seperti dokumen, barangan dan lain-lain penghantaran yang meliputi kawasan domestik dan juga antarabangsa. GDEX adalah antara syarikat perkhidmatan penghantaran ekspres yang terkemuka di Malaysia selain PosLaju dan SkyNet.

Falsafah pengurusan GDEX ialah “from people to people” iaitu dari GDEX kepada pelanggan. Falsafah ini menerangkan hubungan yang terjalin dari awal perkhidmatan yang diberi sehingga barangan tersebut sampai ke tangan pengguna. Ia menjelaskan bagaimana GDEX begitu mementingkan hubungan antara pelanggan dengan kakitangan yang memainkan peranan penting untuk menarik kepercayaan pelanggan untuk terus kekal bersama GDEX dalam memastikan kejayaan syarikat untuk terus beroperasi.

GDEX mengamalkan tiga komponen pengurusan untuk memastikan kejayaannya. Komponen-komponen tersebut meliputi Sistem, Kualiti dan Budaya. Sistem menerangkan proses bagaimana syarikat beroperasi untuk menjalankan perniagaan. Kualiti pula memastikan perkhidmatan yang diberikan memenuhi kepuasan pelanggan, menepati masa dan boleh dipercayai. Budaya menunjukkan cara tadbir urus syarikat yang berkesan, keadaan persekitaran pekerjaaan dan nilai-nilai yang diterapkan di dalam perniagaan.

Antara isu-isu pengurusan yang timbul di GDEX ialah bagaimana untuk memastikan komponen-komponen yang diuruskan dapat dilaksanakan dengan cekap dan berkesan. Antara isu-isu pengurusan ialah kemudahan infrakstruktur yang tidak mencukupi, kekurangan tenaga kerja mahir dan sistem pengurusan penghantaran.

Antara strategi yang dipilih oleh GDEX untuk memperbaiki atau menambahbaik perkhidmatannya ialah strategi menambahkan pelaburan dalam infrakstruktur, strategi pengurusan sumber manusia dan strategi pengurusan sistem.

Dalam strategi penambahbaikan pelaburan dalam infrakstruktur, GDEX telah memperuntukkan sejumlah wang dengan membeli peralatan-peralatan baru dalam mempertingkatkan kemudahan infrastrukturnya seperti pembelian trak, pengangkutan dan alat-alat yang digunakan bagi proses pembungkusan dan penghantaran. Hasil daripada pelaburan yang telah dilakukan ini, syarikat telah dapat mempertingkatkan mutu perkhidmatannya. Ini dapat dilihat melalui pengendalian barangan yang dihantar oleh pelanggan kepada syarikat. Sebelum strategi ini dilaksanakan, GDEX hanya dapat menyiapkan tugasnya iaitu penghantaran sebanyak 30,000 bungkusan sahaja dalam masa sehari, selepas penambahbaikan dilakukan, GDEX dapat mempertingkatkan jumlah penghantaran bungkusan sebanyak 60,000 dalam masa sehari.Dengan pelaburan yang telah dilakukan dalam infrastruktur ini, GDEX dapat mempertingkatkan atau memperkemaskan lagi tugas-tugas penghantaran barang kepada pelanggan untuk memastikan barangan sampai kepada pelanggan pada masa yang ditetapkan.

Strategi pengurusan sumber manusia pula, GDEX telah menambah bilangan kakitangan pekerja. Penambahan tenaga kerja ini terdiri daripada pelbagai bahagian Contohnya dari bahagian pengurusan penghantaran barang dan bahagian pembungkusan barang. Penambahan tenaga kerja ini bertujuan supaya syarikat dapat menguruskan penghantaran barang-barang pelanggan tepat pada masanya disamping dapat menghantar barang-barang tersebut di kawasan yang jauh. Pemilihan tenaga kerja dipilih dilihat dari pelbagai sudut. Antaranya kriteria-kriteria pekerja tersebut ialah tahap pendidikan dan tahap kecekapan dalam menguruskan atau pengendalian sesuatu tugasan yang diberikan. Syarikat hanya akan memilih tenaga kerja yang benar-benar layak kerana syarikat amat menitikberatkan tahap kerja yang mampu diberikan oeh pekerja terbabit.

Dalam strategi pengurusan sistem pula, GDEX telah memperkenalkan satu sistem yang membolehkan pelanggan menjejaki ke mana barangan mereka telah tiba. Ianya dikenali sebagai ‘e-tracking’. GDEX membuat penambahbaikan ini untuk memudahkan pelanggan mereka untuk mengetahui destinasi barangan mereka.



NURUL HUSNA BINTI ABDUL KARIM
A140443
BBA HUMAN RESOURCE MANAGEMENT

2 comments:

  1. Kenapa gdex teluk intan tidak menghantar barang pada custemor? Kata from people to people..gdex teluk intan menggunakan van gdex untuk berkeliaran sahaja tetapi bukan untuk menghantar.. lepas tu pekerja gdex teluk intan yang bercakap ditelefon selalu memarahi custemor bila kata custemor xdapat datang untuk mengambil barang sendiri.. sebab nya ada yang sarat mengandung ,, ada yang xpandai bawak kereta sendiri.. ada yang cacat.. dan kenapa perlu bayar duit pnghntaran pada gdex dan alamat sendiri pada gdex sedangkan kena ambil sendiri di gdex teluk intan.. so bagi sy gdex teluk intan mmang teruk.. jadi sy dah nasihatkan pada smua org disana dan penghantar jgn menggunakan gdex teluk intan lagi.. sy harap pihak hq dapat memecat semua pekerja di gdex teluk intan sebab tiada budi bahasa dan pemalas.. dan sy harap pihak hq dpt menyiasat pekara ini.. sebab dah terlalu lama berlaku.. tq

    ReplyDelete